Home   ›   Over NPUH   ›   Gebruikersloket

Gebruikersloket


Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug biedt een prachtig decor voor allerlei activiteiten. Ook voor jouw eigen event. Denk bijvoorbeeld aan een familiereünie op de hei, een scoutingspeurtocht in het bos, een hardloopwedstrijd, spelletjesochtend met de klas, of een bedrijfsuitje in de natuur.

 

Hier heb je dan wel toestemming voor nodig van de betreffende landgoedeigenaar of eigenaren (zie toegangsvoorwaarden). En er moeten dan wat dingen geregeld worden, zoals het controleren van de gewenste routes, toezicht en misschien wel extra beheer. Om dit allemaal in goede banen te leiden is het Gebruikersloket opgericht. Het loket geeft je informatie, regelt de toestemming en zorgt ervoor dat de terrein- of landgoedeigenaren de kosten vergoed krijgen die nodig zijn voor beheer, toezicht etc.


Wil je een activiteit organiseren?

Neem minimaal twee maanden van tevoren contact op met het Gebruikersloket via info@np-utrechtseheuvelrug.nl. Je krijgt informatie over de mogelijkheden op de gewenste dag(en). En je hoort of je rekening moet houden met onderhoudswerkzaamheden, of met kwetsbare gebieden waar je niet mag komen.

 

Organiseer je:

* een klein, niet-commercieel evenement voor minder dan 50 deelnemers voor wandelen, hardlopen of fietsen op de paden

of

* vindt het evenement uitsluitend plaats op de openbare weg?

Dan is een melding voldoende en betaal je alleen € 32,50 aan administratiekosten.

 

Organiseer je een commercieel evenement, een evenement met meer dan 50 deelnemers of een ruiter- of MTB-evenement voor meer dan 20 deelnemers? Dan ben je verplicht een gebruikersovereenkomst aan te vragen. Hier komen wat meer kosten bij kijken voor onder andere administratie, beoordeling van de aanvraag, toezicht en mogelijk ook herstel van paden.

 

Gebruikersovereenkomst

In de gebruikersovereenkomst zijn de afspraken vastgelegd tussen beheerder(s) en organisator(en) over de aard van de activiteit, wanneer en waar deze plaatsvindt, hoe groot de groep is en of er nog aanvullende afspraken gemaakt zijn. Bijvoorbeeld over wegafzettingen, routeaanduidingen en de plek voor een eventuele EHBO-post.

 

Een gebruikersovereenkomst aanvragen

1. Download het aanvraagformulier gebruiksovereenkomst en vul het in
2. Markeer op een kaart waar of langs welke route de activiteit gewenst is.
3. Mail beide documenten naar info@np-utrechtseheuvelrug.nl Hier kun je ook terecht met eventuele vragen.

4. Je hoort binnen een week of de aanvraag goed is ontvangen en krijgt een indicatie van de kosten. Het loket benadert daarna de eigenaren. Zodra zij akkoord zijn, ontvang je de overeenkomst. Als er knelpunten zijn nemen we z.s.m. contact met je op.

 

Kosten van een gebruikersovereenkomst

Dat natuur niet gratis is weten we natuurlijk allang. Het beheren, beschermen en ontwikkelen van natuur kost geld. Daarom vragen we van iedereen die gebruikmaakt van deze mooie natuur om zijn of haar steentje bij te dragen. Zodat iedereen ook in de toekomst kan blijven genieten van dit gebied.

 

Aan welke kosten moet je dan denken?

  • Administratiekosten: € 65,-
  • Kosten per deelnemer: ongeveer € 1,50 per deelnemer voor niet-commerciele evenementen met weinig impact op de natuur en ongeveer € 2,50 per deelnemer voor commerciële evenementen en voor evenementen die hoge impact hebben op de natuur, zoals ruiterevenementen.
  • Vergoeding voor de toezichthouder (€ 65 euro per uur)
  • Beheer- en herstelkosten. Dit geldt alleen voor ruiter- en MTB-evenementen.

Je hoort via het gebruikersloket vooraf welke kosten precies worden doorberekend voor jouw event. Wil je alvast een indicatie? Reken het dan zelf uit via het tariefoverzicht.