Home   ›   Over NPUH   ›   Gebruikersloket

Gebruikersloket


Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug biedt een prachtig decor voor allerlei activiteiten. Ook voor uw eigen event. Denk bijvoorbeeld aan een familiereünie op de hei, een scoutingspeurtocht in het bos, een hardloopwedstrijd, spelletjesochtend met de klas, of een bedrijfsuitje in de natuur.

 

Hier heeft u dan wel toestemming voor nodig van de betreffende landgoedeigenaar of eigenaren (zie toegangsvoorwaarden). En er moeten dan een aantal zaken geregeld worden, zoals het controleren van de gewenste routes, toezicht en misschien wel extra beheer. Om dit allemaal in goede banen te leiden is het Gebruikersloket opgericht. Het loket geeft informatie, regelt de toestemming en zorgt ervoor dat de terrein- of landgoedeigenaren de kosten vergoed krijgen die nodig zijn voor beheer, toezicht etc.


Wilt u een activiteit organiseren?

Neem minimaal twee maanden van tevoren contact op met het Gebruikersloket via info@np-utrechtseheuvelrug.nl. U krijgt informatie over de mogelijkheden op de gewenste dag(en). En u hoort of u rekening moet houden met onderhoudswerkzaamheden, of met kwetsbare gebieden waar u niet mag komen.

 

Organiseert u:

* een klein, niet-commercieel evenement voor minder dan 50 deelnemers voor wandelen, hardlopen of fietsen op de paden

of

* vindt het evenement uitsluitend plaats op de openbare weg?

Dan is een melding voldoende en betaalt u alleen € 32,50 aan administratiekosten.

 

Organiseert u een commercieel evenement, een evenement met meer dan 50 deelnemers of een ruiter- of MTB-evenement voor meer dan 20 deelnemers? Dan bent u verplicht een gebruikersovereenkomst aan te vragen. Hier komen wat meer kosten bij kijken voor onder andere administratie, beoordeling van de aanvraag, toezicht en mogelijk ook herstel van paden.

 

Gebruikersovereenkomst

In de gebruikersovereenkomst zijn de afspraken vastgelegd tussen beheerder(s) en organisator(en) over de aard van de activiteit, wanneer en waar deze plaatsvindt, hoe groot

de groep is en of er nog aanvullende afspraken gemaakt zijn. Bijvoorbeeld over wegafzettingen, routeaanduidingen en de plek voor een eventuele EHBO-post.

 

Een gebruikersovereenkomst aanvragen

  1. Download het aanvraagformulier gebruiksovereenkomst en vul het in
  2. Voer op afstandmeten.nl de route in en stuur de route als gpx.bestand mee.
  3. Mail beide documenten naar info@np-utrechtseheuvelrug.nl Hier kunt u ook terecht met eventuele vragen.
  4. Het loket benadert daarna de eigenaren. Zodra zij akkoord zijn, ontvangt u de overeenkomst. Als er knelpunten zijn nemen we z.s.m. contact met u op.

 

Kosten van een gebruikersovereenkomst

Dat natuur niet gratis is weten we natuurlijk allang. Het beheren, beschermen en ontwikkelen van natuur kost geld. Daarom vragen we van georganiseerde gebruikers die evenementen organiseren in het Nationaal Park om zijn of haar steentje bij te dragen. Zodat iedereen ook in de toekomst kan blijven genieten van dit gebied.

 

U hoort via het gebruikersloket vooraf welke kosten precies worden doorberekend voor uw event.

 

Aan welke kosten moet u dan denken?

​Voor verschillende soorten evenementen is een ander tarief vastgesteld:

  • 1a: niet commercieel, 1e 100 deelnemers -> € 1,00
  • 1b: niet commercieel , vanaf 101e deelnemer -> € 1,50
  • 2: MTB en commercieel -> € 2,50
  • 3: Paarden & ruiters -> € 5,00
  • 4: bijzonder tarief (bijv. bij sponsoring van projecten in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug) ->€ 1,00

 

Van de gebruikersbijdrage wordt een deel afgedragen aan de terreineigenaren waar het evenement plaatsvindt:

  • Wandel- en sportevenementen € 1,00 pp;
  • Paarden- en ruiterevenementen € 3,50 pp.