Van toekomstbeeld naar actie: mobiliteitsprincipes voor duurzame recreatie op de Utrechtse Heuvelrug

Op 8 mei 2025 vond de tweede ambtelijke werksessie plaats in het kader van het gezamenlijke visietraject voor duurzame recreatieve mobiliteit op de Utrechtse Heuvelrug en haar flanken.  

De sessie werd gehouden in conferentiecentrum Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder. Waar de eerste sessie draaide om het verkennen van een ideaal toekomstbeeld voor 2050 met duurzame recreatieve mobiliteit als norm in de NPUH, richtte deze bijeenkomst zich op het concretiseren. Aan de hand van zeven conceptmobiliteitsprincipes werkten deelnemers samen aan de vraag: wat moeten we op korte (2026) en middellange termijn (2035) in gang zetten om de toekomstvisie voor 2050 te realiseren?  

Onder de deelnemers bevonden zich vertegenwoordigers van overheden, terreineigenaren, belangenorganisaties en vervoerders – waaronder Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Utrechts Landschap, ProRail, Stichting MTB Utrechtse Heuvelrug, Wandelnet en de NPUH Jongerenraad.  

Zeven principes voor duurzame recreatieve mobiliteit

Tijdens de interactieve sessie, begeleid door experts van adviesbureau Rebel, gaven deelnemers feedback op zeven conceptprincipes die de basis vormen voor de mobiliteitsvisie. Denk aan een autoluw hart van de Heuvelrug, mobiliteitshubs aan de randen, OV als volwaardig alternatief en mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is. Ook het belang van balans tussen natuur en recreatie kwam aan bod, evenals het inzetten van technologie en informatie om bezoekers te ondersteunen in het maken van duurzame keuzes. 

Per principe reflecteerden de deelnemers op wat aanspreekt, wat nog mist, welke acties nodig zijn richting 2026 en 2035 én wat mogelijke belemmeringen zijn voor succes. Dat leverde waardevolle inzichten op, bijvoorbeeld over het belang van heldere communicatie, gedragsverandering naast ruimtelijke maatregelen en het slim benutten van de huidige voorzieningen zoals de bestaande OV-infrastructuur. 

Van concept naar visie 

De input vormt de basis voor het verder uitwerken van de mobiliteitsprincipes. In de volgende fase worden deze aangescherpt en getoetst in ‘reality-checks’ met experts. Dit wordt verwerkt in een conceptversie van de mobiliteitsvisie, welke ambtelijk wordt gedeeld en op 24 september 2025 wordt besproken tijdens een bestuurlijk overleg. Bestuurders krijgen hierbij de gelegenheid om inhoudelijk te reageren op de mobiliteitsvisie in concept. Daarna volgt de laatste aanscherping richting de definitieve visie.  

Project MONA: duurzame recreatieve mobiliteit 

Het gezamenlijke visietraject is onderdeel van het Europese Interreg-project MONA, waarin partners uit Nederland, België, Duitsland en Frankrijk samenwerken aan duurzame, natuurgerichte mobiliteit en recreatie in natuurgebieden in Noordwest-Europa. Het project loopt van medio 2023 tot eind 2027. Lees hier meer over MONA.