Sommige vragen worden wat vaker gesteld dan andere. Twee van deze beantwoorden we hieronder.
Waarom is er niet één ruitervignet voor de hele Utrechtse Heuvelrug?
Voor de gebruikers zou dat inderdaad het mooist zijn. Maar niet alle terreineigenaren kiezen op dit moment al voor een gezamenlijk systeem. Mogelijk sluiten in de toekomst meer terreineigenaren zich aan, zodat het gezamenlijke vignetgebied groter wordt.
Waarom kan je een jaarvignet alleen per januari aanvragen en niet op een willekeurige andere datum?
Om het ruitervignet op een willekeurige datum te kunnen aanschaffen, moeten er aanpassingen worden gedaan aan het systeem. Boa’s moeten daarnaast bij controles direct de actuele gegevens kunnen inzien. Daarvoor zijn extra middelen nodig. Die aanpassingen brengen extra kosten met zich mee.
Door het vignet per januari voor een heel kalenderjaar aan te schaffen, kunnen de administratiekosten juist zo laag mogelijk blijven. Dat is uiteindelijk gunstig voor de gebruiker.
Werkzaamheden en onderhoud: hoe zit het ook alweer?
Lees ook dit artikel over hoe onderhoud gepland en gedaan wordt dankzij iedereen die een (jaar)vignet aanschaft: Werkzaamheden en onderhoud: zo zit het
Meer veelgestelde vragen en antwoorden vind je hier.